6 Tips waarmee je beter slaapt tijdens het reizen

6 Tips waarmee je beter slaapt tijdens het reizen Iedereen heeft wel een persoonlijke manier om zo snel mogelijk van een jetlag af te komen om weer een goede nachtrust te krijgen tijdens het reizen. Want het kan knap lastig zijn om te slapen in een vliegtuig, auto of bus en het tijdsverschil helpt ook niet mee. Toch zijn er best wel wat eenvoudig toe te passen trucjes die het veranderen van je tijdzone en het nemen van lange vluchten een beetje kunnen verlichten. Maar met onze 6 tips ben je verzekerd van een goed uitgeruste reis. Want onderweg zijn is vermoeiend genoeg.

Pas je bedtijd aan voordat je op reis gaat

Verander je slaapschema al voor je op reis gaat. Hierdoor ben je al beter afgestemd op de lokale tijd op het moment dat je landt. Een goede vuistregel: verzet je biologische klok met een uur per dag voor ieder uur van het tijdsverschil. Vlieg je naar New York? Begin dan zes dagen van tevoren met het verzetten van je interne klok. Ga iedere dag een uurtje later naar bed én sta een uurtje later op (als dit mogelijk is natuurlijk). De andere kant op werk dit hetzelfde; vlieg je naar het oosten, dan moet je juist eerder naar bed gaan en eerder opstaan de dagen voorafgaand aan je vlucht.

Eet en drink verstandig tijdens de vlucht

Er zijn hardnekkige geruchten dat bepaald eten het eenvoudiger maakt om in slaap te vallen. Denk bijvoorbeeld aan jezelf volproppen met koolhydraten met het idee om vervolgens slaperig te worden. Hier is echter geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Wat wel slim is: eten op het moment dat je honger hebt. Probeer niet teveel te eten, en vermijd grotere hoeveelheden alcohol en cafeïne. Een klein glaasje wijn kan natuurlijk wel helpen om slaperig te worden, maar meer is echt niet verstandig omdat dit de kwaliteit van je slaap niet ten goede komt. Tegen de tijd dat de landing niet meer lang op zich laat wachten, is een kop koffie geen probleem, tenzij je aankomt in de avond.

Zorg dat je genoeg water drinkt

Zeker in het vliegtuig, op grote hoogte, raak je snel uitgedroogd. Het is belangrijk om dus genoeg water te drinken tijdens de vlucht, maar door de 24 tot 48 uur voor vertrek extra te drinken leg je als het ware een reserve aan. Neem een lege waterfles mee het vliegtuig in en vul deze aan boord bij als dit mogelijk is.

Pas op met slaapmiddelen

Het nemen van slaapmiddelen om diep in dromenland te raken tijdens een lange vlucht wordt door veel experts afgeraden. Ten eerste kunnen dergelijke middelen de symptomen van een jetlag alleen maar verergeren. Je krijgt dan dus nog meer last van misselijkheid, vermoeidheid, een slechte concentratie of hoofdpijn. Een hele diepe, bewegingsloze slaap terwijl je in een stoel zit vergroot ook het risico op trombose. Daarnaast, mocht er tijdens de vlucht iets onverwachts gebeuren zoals heftige turbulentie of zelfs een noodsituatie, dan ben je niet snel in staat om alert te reageren als je onder invloed bent van een slaapmiddel.

Kies je stoel aan boord strategisch

In de bus of het vliegtuig is de stoel aan het raam het meest verstandig als je goed wilt kunnen slapen; je kunt dan namelijk lekker leunen. Echter, als je nogal lang bent dan kan het slimmer zijn om juist aan het gangpad te zitten. Naast de positie in de rij is de plaats in het vliegtuig zelf ook heel belangrijk om goed te kiezen. Niet te dicht bij de toiletten en de pantry om de voor de hand liggende redenen. Maar ook met natuurlijke producten die zonder recept te verkrijgen zijn zoals het supplement melatonine zijn risico’s verbonden. Vooral de juiste dosering en timing zijn lastig in te schatten. Mocht je toch gebruik willen maken van slaapbevorderende medicatie of supplementen, overleg dan altijd met je huisarts voor het juiste advies.

Gedraag je als een local na aankomst

Slaap en eet op tijden dat de lokale bevolking van jouw vakantiebestemming dit ook doet. Probeer overdag zo veel mogelijk wakker te blijven, ook al heb je er nog zo’n vermoeiende nachtvlucht op zitten. En ook al heb je totaal geen eetlust, forceer jezelf om te ontbijten, lunchen en dineren op de tijdstippen van je vakantiebestemming. Bonustip: probeer wat beweging te krijgen. Dit zal je zeker helpen om ‘s avonds in slaap te vallen.

Met deze zes tips moet je vliegreis, busreis en jetlag een stuk beter te doorstaan zijn. Veel reisplezier!

20 Jun 2018